June 01, 2005

Ja of nee?

Goed, ik was niet van plan om hier blog-ruimte aan te spenderen, maar ik kan het niet laten.
Het is in elk geval jammer dat ik in de aanloop naar 1 juni in het buitenland ben. Waarom mis ik dit soort, toch redelijk belangrijke, politieke ontwikkelingen in Nederland toch altijd? Het verbaast me enorm dat er zoveel mensen tegen zullen stemmen bij het referendum over de EU grondwet vandaag - overigens een slechte naam, dit impliceert veel meer dan dat het eigenlijk is! Ik krijg de indruk dat velen tegen zullen stemmen om de verkeerde redenen, om zaken die helemaal niets met het verdrag te maken hebben. Ja, het is niet fijn dat het Nederland economisch gezien even niet voor de wind gaat, maar daar verandert een tegenstem echt niets aan. Ja, misschien wil je Turkije niet bij de EU hebben, maar ook daarover gaat het helemaal niet!
In mijn interpretatie betreft het hier veel bestuurlijke verbeteringen. En, voordat de EU verder wil uitbreiden denk ik dat het noodzakelijk is om eerst binnen de EU orde op zaken te stellen. Het verdrag waar Europa nu over stemt is een belangrijke stap in dat proces.
Ik zal niet alle argumenten voor (of tegen) afgaan, maar in elk geval een paar links:
# De Volkskrant geeft een duidelijke stemwijzer. Stellingen met uitleg wat de zgn. 'grondwet' daarover zegt.
# Een weergave van de mening van een mede-Tokyo-blogger Duidelijk, en ik kan niet anders zeggen dan dat ik het er helemaal mee eens ben.
# Voor een officiele kijk is er natuurlijk ook deze site met weerlegging van mythes, goede argumenten etc

Ik ben benieuwd wat het nieuws zal zijn als ik morgenochtend weer op kantoor kom! Ik hoop maar dat de zwevers op het laatste moment nog wat invloed kunnen hebben.

No comments: